6 نکته مهم در افزایش سودآوری رستوران

سودآوری رستوران قطعا برای مالک آن یک دغدغه همیشگی است به طوری که رستوران های موفق همواره به فکر افزایش کیفیت و ارتقاء سطح سرویس دهی و در نتیجه درآمد بیشتر می باشند.

صاحبان رستوران ها در جهت نیل به این هدف، روشهای متعددی پیش می گیرند که هر روشی دارای مزایا و معایبی بوده و از جهت زمانی در کوتاه مدت یا بلندمدت میتواند منجر به نتایجی شود. البته وجود نظم و انضباط در این امور بسیار حیاتی است.
دو موضوع اساسی که در بهبود حاشیه سود رستوران بسیار موثرند عبارتند از :

1. افزایش حجم فروش که منجر به افزایش درآمد می شود

2. کاهش هزینه ها

بسیار مهم است که هر دو گزینه فوق را در نظر داشته باشید زیرا مثلا اگر فقط به فکر افزایش فروش باشید و کاهش هزینه ها را در نظر نگیرید مسلما با افزایش فروش ، هزینه ها نیز افزایش می یابد و حاشیه سود شما تغییری نخواهد کرد. با توجه به اینکه دستمزدها و هزینه مواد اولیه و بسیاری هزینه های دیگر مدام در حال افزایش هستند لذا حتی اگر در حال حاضر دارای درآمد مناسبی از رستوران خود هستید می بایست دائماً سودآوری خود را بهبود ببخشید تا هزینه ها حاشیه سود رستوران شما را تحت تأثیر قرار ندهد. پس اگر به فکر برنده شدن در این رقابت هستید همواره باید به فکر سرمایه گذاری برای درآمدزایی بیشتر باشید.

در ادامه نکاتی مهم برای افزایش سودآوری رستوران از طریق افزایش فروش و کاهش هزینه ها ذکر می گردد.

1. سرمایه گذاری برای جذب مشتریان جدید

علاوه بر اینکه با ارائه خدماتی با کیفیت مشتریهای قدیمی خود را حفظ می کنید برای جذب مشتریان جدید برنامه ریزی داشته باشید. روشهایی همچون تبلیغات محیطی ، تبلیغ در نشریات و مخصوصا با توجه به گسترش فضای مجازی، استفاده از بازاریابی دیجیتال از طریق تبلیغات هدفمند در رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو، می تواند راه حل های مناسبی باشند.

2. برنامه ریزی برای حفظ مشتریان وفادار

مشتریان وفادار پایه کسب و کار شما هستند، چون علاوه بر اینکه بارها و بارها به رستوران شما می آیند، رستوران شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کنند. پس حفظ این مشتریان و کسب رضایت حداکثری آنها بسیار مهم و حیاتی می باشد. با استفاده از روشهایی همچون پاداش و امتیاز و یا سیستمهای باشگاه مشتریان می توانید آنها را تشویق کنید و رونق کسب و کار خود را تضمین نمایید.

روشهای سودآوری رستوران

3. میانگین فروش به هر مشتری را افزایش دهید

با توجه به اینکه شما فقط تعداد محدودی صندلی در رستوران خود دارید لذا باید به دنبال افزایش درآمد خود با همان ظرفیت باشید. تشویق مشتریان به خرید آیتمهایی که حاشیه سود بیشتری برای شما دارد مستقیم ترین راه حل می باشد.

شما باید گارسون های خود را آموزش دهید تا کاملا به غذاهای موجود در رستوران مسلط باشند و همچنین آیتمهای مکمل هر نوع غذایی را کامل بشناسند تا علاوه بر اینکه یک غذای لذت بخش به مشتری پیشنهاد می دهند و رضایت وی را جلب می نمایند، موجب افزایش فروش و در نتیجه سودآوری بالاتری برای رستوران بشوند.

4. استفاده بهینه از داده های موجود و اتخاذ تصمیمات صحیح بر اساس آنها

جهت اداره صحیح رستوران، بر اساس میزان سفارشات، هزینه های غذا و پرسنل ، ساعت های کاری و … همواره باید تصمیمات صحیحی اتخاذ شود. قطعا اگر تصمیمات بر مبنای داده ها و گزارشات صحیح باشد می تواند باعث پیشبرد اهداف باشد وگرنه باعث بی برنامگی ، افزایش هزینه ها و کاهش سودآوری می شود. بنابراین داده های به روز برای بهینه سازی تصمیمات ضروری است.

استفاده از یک نرم افزار مدیریت رستوران جامع در این زمینه بسیار راهگشاست زیرا که باعث مکانیزه شدن تمامی امورات رستوران شده ،بسیاری از محاسبات را خودکار انجام می دهد و با ارائه گزارشاتی کامل باعث بهینه سازی تصمیمات مدیریتی می شود.

5. کاهش هزینه های غذا

به هزینه های مواد اولیه غذاها توجه ویژه ای داشته باشید و نقاط ضعف در خریدها و یا هدر رفت مواد اولیه را شناسایی کرده و سعی کنید راه حل برای آنها پیدا کنید

با توجه به فصل و میزان فراوانی مواد اولیه برای غذاها و البته با حفظ کیفیت غذاها و خدمات می توانید آیتمهای منوی رستوران را تغییر دهید و بدین صورت علاوه بر اینکه رضایت مشتری خود را جلب می کنید باعث کاهش هزینه ها می شوید

کاهش هزینه های رستوران

6. افزایش رضایت پرسنل

افزایش رضایت پرسنل یک قطعه کلیدی از پازل هزینه ها بوده و تمرکز بر حفظ کارکنان رستوران یک رویکرد مقرون به صرفه تر برای رستوران است.

بدیهی است جذب نیروی کار جدید و آموزش او بسیار پر هزینه است لذا اگر پرسنل از شرایط رستوران احساس رضایت کنن، بهره وری بالاتری خواهند داشت این موضوع قطعا باعث کاهش هزینه های نیروی کار مجموعه میشود.

5/5 - (1 امتیاز)